Sistema VeriFactu

Sistema VeriFactu: normativa i obligacions per als programes de facturació

Fa temps que es parla del sistema VeriFactu (Reial decret 1007/2023), la nova normativa que obliga que tots els programes informàtics de facturació (software, ERP, TPV) compleixin requisits de seguretat molt estrictes per evitar el frau fiscal.

El seu objectiu principal és garantir la integritat, la inalterabilitat i la traçabilitat de totes les seves factures.

L’Obligació d’un Programari Segur

Integritat Total

El seu programari ha de crear un registre inalterable (amb un codi hash i signatura digital) per cada factura emesa. Es prohibeix el programari de doble ús.

Transparència

Totes les factures (inclosos els tiquets) hauran d’incorporar un Codi QR perquè Hisenda i els seus clients puguin verificar el registre de l’operació.

A Qui Afecta

A tots els empresaris i professionals (autònoms i empreses) que utilitzin un sistema informàtic per facturar i que estiguin obligats a emetre factura. (*VEURE NOTA AL PEU)

No hi estan inclosos els qui estiguin adscrits al SII (sistema immediat d’informació).

Terminis Claus: El Compte Enrere

L’adaptació de la seva empresa és obligatòria i els terminis són ferms.

 

Data límit per adaptar-se

 

Empreses de l’impost sobre societats: 1 de gener de 2026

Autònoms i resta de contribuents: 1 de juliol de 2026

La Decisió: SÍ VeriFactu o NO VeriFactu?

Hi ha dues maneres de complir la llei, que depenen de si tria l’enviament automàtic de dades a Hisenda. Encara que existeixin les dues modalitats, la majoria dels SIF (sistemes informàtics de facturació) tenen el seu programari preparat per a la primera modalitat. D’aquesta manera, el mateix sistema prepararà l’enviament automàtic a l’AEAT.

SÍ VERIFACTU

El programari envia automàticament el registre de la factura a l’AEAT en temps real.

La Nostra Recomanació. És l’opció més segura. Elimina la responsabilitat de custodiar els registres i facilita futurs serveis d’assistència per part d’Hisenda.

NO VERIFACTU

El programari conserva el registre, però només l’envia si Hisenda ho requereix. La responsabilitat de la custòdia i el compliment de requisits addicionals de seguretat recau totalment sobre la seva empresa.

Hi ha dues maneres d’adaptar-se

Adquirir un programari de facturació autoritzat per l’Agència Tributària.

Al mercat n’hi ha molts; en el nostre cas aconsellem BILLIN, que per un preu d’uns 140 €/any, ofereix un programa fàcil d’utilitzar i que resol totes les obligacions.

Tenim opinions favorables d’empresaris que ja l’utilitzen, perquè permet també fer pressupostos, proforma, controlar productes, etc.

També cal indicar que encara existeix la possibilitat d’utilitzar el kit digital per adquirir aquest programari.

Utilitzar el programa VERIFACTU que ofereix de manera gratuïta l’Agència Tributària.

Aquest programa pot resultar molt indicat per a petits autònoms que tinguin obligació d’expedir factura, però que el seu volum de factures emeses sigui molt petit i no vulguin gastar diners en un programari especialitzat.

Per a qualsevol aclariment, o si voleu que analitzem individualment el vostre cas, poseu-vos en contacte amb nosaltres, pels canals habituals:

 

934 195 287
fiscal@ammassessoria.cat

 

*Nota

Aquesta nota és fonamental per entendre qui està afectat i qui no.

D’una banda, QUI ESTIGUI OBLIGAT A EMETRE FACTURA, inclou les factures simplificades.

Tots els empresaris i professionals en l’àmbit de la seva activitat econòmica.

En els règims especials de recàrrec d’equivalència o règim simplificat d’IVA, serà obligatòria la factura sempre que:

    • – Ho sol·liciti el destinatari per motius fiscals.
    • – En operacions de transmissió de béns immobles i/o actius fixos.
    • – Quan el destinatari sigui una administració pública.

D’altra banda, QUI UTILITZI UN SISTEMA INFORMÀTIC PER EMETRE FACTURES.

Això significa que, si totes les factures es fan manualment, es poden continuar fent així.

Vol dir això que si utilitzo Excel o Word per fer una factura puc continuar igual? Depèn de la informació que hi guardis en aquests formats. Ja que, si hi emmagatzemes factures o seguiment de destinataris, l’AEAT ho pot considerar com un SIF i, aleshores, queda afectat. Només serveix per a aquells casos en què s’utilitza el paper directament com a bloc de rebuts, etc.

En conseqüència, per evitar inspeccions de l’Agència Tributària, el millor és fer-ho mitjançant un SIF autoritzat per l’AEAT.